2010. július 20., kedd

Kezdetek és motiváció

A történet még 2003-ban kezdődött. Akkor iratkoztam be a Mammut II-ben lévő MoveLand (mostanság Arnold Gym) fitness klubba, hogy valami sportolási lehetőség után nézzek. Akkor tájt ott tartott órákat Olivér. Ha jól emlékszem abban ez évben kezdett Hédi is odajárni és ő is akkor vette meg első montiját. Dobos Feri is néha megfordult, ha Olit kellett helyettesíteni. Jó sportos társaságba csöppentem és ez nagyon tetszett. A spinninget csak úgy kipróbáltam, mivel korábban outiztam, gondoltam ez áll a legközelebb hozzám.

Odaszoktam. Motivált a társaság, a céljaik, és a számomra akkor még teljesen új sportág a Montain Bike megismerése. Decemberben vettem egz KTM montit és én is elkezdtem készülni első versenyemre, a Garda Maratonra. Május elsején sikeresen teljesítettem is a távot, igaz még csak a rövidebbet.

Megalakult a BringaBanda, amibe belépve, tovább nőtt a sport iránti szeretetem és egy, akkor még csak 10 fős csapat lelkes tagjává váltam. Velük jutottam ki először a Salzkammergut Trophyra is. Nagyon merészen beneveztem az Extrém távra. Olinak akkor már megvolt a számomra olyan felejthetetlen mottójú “The pain has a name: Salzkammergut” feliratú finisher pólója. Egy ilyet szerettem volna én is begyűjteni. Persze, akkor még nem tudtam, hogy ehhez kevés a pár hónapos sport múlt. Felkészületlenül álltam a rajthoz. Mind technikailag, mind felszerelésben, erőnlétben és fejben egyaránt. Így is megtettem 130 Km, majd feladtam. Hírtelen elkezdett esni az eső, lehűlt a hőmérséklet és az X. hegyről leérve vacogó állkapoccsal meghoztam a döntést feladom. Komolyan úgy gondoltam, hogy káros lesz az egészségemre, ha tovább folytatom, annyira kihűlt a testem. Visszagurulva a szállásra 2 órán át csak álltam a forró zuhany alatt és remegtem. Szörnyű volt.

Tanulságul itt az akkori beszámolóm:
"[Salzkammergut]

Sziasztok!

 
Péntek reggel indultunk meleg nyári időben rövid gatyában. Délután 4 körül értünk oda. Vas Peti vitt minket (Fish és én) + Hajdú Attilát. Feri és Orsi már 2 nappal korábban lement egy kicsit tekeregni a környéken. Csütörtökön még ott is 30 fok volt, de éjszaka óriási vihar érkezett, sok esővel. Ennek hatására péntek délutánra 17 fokra esett le a hőmérséklet és borús, esős idő nézett ki szombatra is, a trophy napjára. 

Több távon lehetett nevezni, de mi csak a két hosszabban voltunk érdekeltek, Hajdú Attila és Fish a 101 km-en, Vas Peti és én a 220 km-en. Oli bringa hiányában nem nevezett. Péntek este részt vehettünk a tészta partin, ami egy tetszőlegesen megválasztott nagyságú milánói spagettiből állt.

A hosszú táv reggel 5-kor rajtolt, a rövidebb 10-kor. 3-kor keltem, reggeliztem, bringát fényesítettem, majd 4.50-re a rajthoz mentem. Vas Peti majdnem lekéste a rajtot, mert a hátsó kereke a fékpofánál megszorult, és még azzal is bíbelődnie kellett, úgyhogy végül 4.57-re ért csak oda.  Pontosan 5.00-kor start. Kb 200 induló vágott neki a távnak, borús időben 15-17 fok körüli hőmérséklet mellett. Én rövid nadrág, rövid ujjú mezben Born Protect Extra védőkrémmel vastagon bekenve álltam rajthoz. Nagyon jó szolgálatot tett!

A 203 km 2 kört (7300 m szint) jelentett a pályán (azon, amin másnap a vb-t is rendezték) a 101 km pedig egy kört. Ahhoz, hogy a szinten belül menjünk minimum 12.5 km/ó-ás átlagot kellet kihozni, amiben bíztunk, hogy sikerül. Én 15 km/ó-t terveztem és bíztam benne, hogy tudom tartani. Hozzá kell tenni, hogy a fölfelék és a lefelék nagy része széles murvás dózer út, illetve aszfalt volt. De voltak nagyon nehéz és hosszú (tudjátok, amikor már a kezed is elmerevedik) sziklás, sáros erdei ösvények is (jól jöttek OliSuli tapasztalatai :-).
Mentünk 200 m-es szakadék szélén (dróthálóval volt védve), egynyomtávos sziklába vájt alagútban, vízmosás, patak és vízesés mellett is. A pálya nagyon KIRÁLY volt. Minden pontját élveztem. Gyönyörű helyeken ment és 99%-ban tekerhető volt.

A 80. km-nél elkezdett szemerkélni az eső, ami még jól is esett, mert épp az egyik legmeredekebb mászást kezdtem meg. Ezután a pálya legrosszabb része következett. Köves sáros lefelékkel és egy sípályával, ami a sárral keveredett fűtől olyanná volt mint egy jégpálya. Nyeregben maradni képtelenség volt, de még a talpon maradásért is keményen kellett küzdeni. Hál istennek a végén aszfaltos rész következett mellette lakóházakkal. A helyiek nagyon kedvesen biztatták a mezőnyt, sőt még slagot is húztak ki a házaikból, hogy segítsenek a bringákra felgyülemlett több kiló sár hatékony eltávolításában. (Itt volt egy kis dejavu érzésem!) Miután megtisztítottam a bringát aszfalton és egy mezőn át haladva már fordultunk is Bad Goisern városkába hogy befejezzük az első kört. Az órám 7 óra 20 percet és 14.1 km/ó-ás átlagot mutatott ami a várakozásomnál rosszabb, de a szükségesnél jobb volt. Biztos voltam benne, hogy a 2. kör rosszabb lesz, és reménykedtem, hogy 15-16 óra körüli idővel végig tudom csinálni.

Az eső jobban rákezdett, és a hőmérséklet is folyamatosan csökkent. A 2. kör eleje egy kemény mászással kezdődik, ahol a hideggel nem volt gondom, annál inkább a bepárásodó szemüvegemmel. Felérve a hegy tetejére 8 fok, szakadó eső és tejüveg szemüveg. Így kezdtem meg a 20 perces gurulást lefelé. Először az zavart, hogy a párától alig láttam valamit, de később ennél sokkal rosszabb jött. A vizes mez, és a hideg szél úgy lehűtötte a testem, hogy az állkapcsom és a kezem remegni kezdett. Nehezen tudtam kontrolálni a kormányzást és alig vártam, hogy leérjek a hegyről. A lejtő végén lévő frissítőpontnál megálltam, de rá kellett jönnöm, hogy az már rajtam nem fog segíteni, itt mással van a baj. Leszállva a bicikliről tovább remegtem. Gimnasztikáztam negyed órát bízva a felmelegedésben, de csak nem akart jönni. Úgy döntöttem, feladom. Nagyon sajnáltam, mert erőm még volt, nem görcsöltem, talán sikerülhetett volna....
Jövőre újra megpróbálom!

Adatok: Dist: 120 km, Asc: 3920 m, Kcal: 6770, Av.HR: 152
Tanulságok:

1. Mindig legyen nálunk szélálló kabát. Az a plusz 200g megéri.
2. Használjunk védőkrémet. (Protect Extra)
3. Páramentesítő bevonatot a szemüvegre!!!

A frissítésre nem lehet panaszunk, volt minden ami szem-szájnak ingere. PowerBar Hydro kulacsokban (akár minden ponton kérhettél egyet), PowerBar gél és szelet, sonkás szendvics, leves, mézes puszedli és még sorolhatnám... Kellően sűrűn voltak, ezért a frissítésből semmilyen problémám nem adódott. Mind a folyadék, mind pedig az energia bevitel megfelelő volt a táv teljesítéséhez.

Gratulálok: Vas Petinek, aki a mostoha körülmények ellenére is teljesítette a távot. Szép volt Peti!!!
Gratula minden magyar VB indulónak, akik kis hazánkat képviselték, és külön Annának a fantasztikus helyezésért, amit elért. (Mi lesz ebből később?!!!!)

Üdv:Zoldember"

Nem szeretem a céljaimat feladni, ezért elhatároztam, hogy visszatérek és megszerzem azt a pólót. Nem részletezem, de közben másképp alakult az életem, eltunyultam, meghíztam és a célomat is elfelejtettem már. A csúcson 96 Kg voltam, de ha jól emlékszem, még 99 is rémlik, csak nem merem már elhinni.

Teltek-múltak az évek, aztán 2008-ban ismét előkerült a KTM-em és újra felfedeztem a montizást. Már nem annyira mint versenysport, inkább mint természetjárással egybekötött biciklizés vonzott. Elkezdtem elindulni a hazai maratonokon középtávon, néha még edzettem is. Persze ezek csak inkább amolyan spontán bringázások voltak, mint tudatos edzések. Fogytam is, ha jól emlékszem 86 kiló körül stabilizálódott a súlyom. Tetszett, hogy ismét fittnek érzem magam.

Nem emlékszem mikor jutott újból eszembe a “The pain has a name” slogen, de előjött és nem bírtam elszakadni a gondolattól, hogy egyszer megfogadtam, visszatérek és megszerzem azt a pólót.

Valamikor 2008-végén megszületett az elhatározás újból nekivágok, de tanulok a hibákból és alaposan felkészülök. Nem lesz több lehetőségem rá, ennek sikerülnie kell. Most sikerülnie kell.

2009-ben komolyabb fogyókúrába kezdtem és a hazai maratonokon a szilvásváradit kivéve a hosszú távokon indultam. A súlyom további 10 kilóval csökkent, már 75 Kg körül mozgott. A szezon végére a 100 Km-es távokat, különösebb gond nélkül tudtam már teljesíteni. Most már azt is tudtam mikor lesz az az év, amikor megcsinálom. 2010. Pont, mikor 40-éves leszek. Ez lesz az ajándékom magamnak. Innen a felkészülést már ismeritek, hiszen erről szólt ez a blog.

Folytatás hamarosan: A verseny előtt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése