2010. június 3., csütörtök

D-43-40: Beskidy MTB Trophy: 4 nap maraton esszencia

Best of Beskidy a legjobb sportograf-os képeim: Galéria megnyitása

A Beskidy MTB Trophy-n való részvételről már januárban gondolkoztam. Mikor kijött az idei XCM versenynaptár, akkor derült ki, hogy üti a CrossKovácsit, ezért nem jelentkeztem rá. Gib (Mészáros Gábor) azonban benevezett és a Happy Bike-ból KisCadMan (Kiss Árpi) és Romanszky Zsolti is csatlakozott hozzá. Aztán…
A verseny előtti héten Gib balesetet szenvedett az Erste Tour országúti kerékpáros versenyen, ezért az ő helye kiadó lett. Elkezdett motoszkálni a fejemben, hogy mégiscsak el kellene mennem erre a versenyre. Nem versenyezni, hanem edzeni Salz-ra. Gyors egyeztetés a családdal és már jelentkeztem is a megüresedett helyre. Nagy érdeklődéssel vágtam neki és örökre szóló élményekkel gazdagodva tértem vissza Lengyelországból.

Utazás

A verseny központja Istebna településen található, Autóval két módon is megközelíthető. Az egyik, a rövidebb torony iránt megy a cél felé, rövidebb 100 Km-el viszont zsúfolt országutakon halad, rengeteg kis településsel tarkítva. Lassan lehet haladni és kb. 5 óra alatt lehet odaérni. A másik (ezt ajánlom) szinte végig autópályán visz és bár hosszabb, mégis gyorsabb és nem utolsó sorban szebb is! Ha teheted ezt válaszd.

Szállás, étkezés, infrastruktúra

A nevezéskor 100 EUR fejében foglalhatsz szállást a versenyközponttól kb. 1 Km-re lévő Középiskolában. Az árért kapsz egy helyet (tanteremben) ahol kipakolhatsz és megszállhatsz, de mindent neked kell vinned (matrac, hálózsák, stb). Használhatod az iskola mosdóit, zuhanyzóit és a mindenhol fogható WIFI-jét is!

Továbbá tartalmazza az ár a suli ebédlőjében felszolgát bőséges és finom reggelit és vacsorát is 3 napra. Regelire a következőket kínálták: tea, kávé, tej, 3 féle gyümölcslé, virsli, 3 féle sonka, 3 féle sajt, rántotta, sajtkrémek, túrós és almás pite, zsömle, 2 féle kenyér, müzli, gyümölcsök. Vacsorára a következőkből lehetett választani: innivalók mint reggel, gyümölcsök, vaníliás és áfonyás palacsinta, vaníliás fánk lepény juharsziruppal, leves, gombás csirke ragu, milánói ragu, tészták, rizs, krumpli, saláták és gyümölcsök.

A bringákat az iskola tornatermében lehett leadni este és reggel az akreditációs kártyára adták ki őket. A bringamosást a versenyközpontban 7 db nagynyomású Karcher segítette.

Nevezés

A maratonra a nevezés díja a befizetés időpontja szerint sávosan emelkedik. Legolcsóbb 115 EUR -tól 200 EUR-ig növekszik, minél később nevezel, annál drágább. A nevezésért megkapod a nevezési csomagot (1 fehér Maraton-os polo, akredikációs kártya, tájékoztató anyag), illetve a 4 napot teljesítők az utolsó napon a célba érkezéskor átvehetik a fekete Finisher pólót.

Verseny

A Beskidy Trophy Közép-Európa egyik legnehezebb több napos MTB versenye. A teljesítendő távok a következők (2010-es adatok, az adatok még a versenynap előtti nap is változhatnak. Nagyon rugalmasak a szervezők és mindig az időjárási és a terepviszoknak megfelelően jelölik ki a másnapi szakaszt.)

NapTáv (Km)Szint (m)
1401672
267,72581
373,82717
4542070
Összesen2369040

A szervezők 500 nevezést fogadnak el. Idén olyan 400-an nevezhettek, az első napon 344-en álltak rajthoz. A versenyt 283-an teljesítették, ami 18%-os feladási arányt jelent. Mi túrázósra fogtuk a tempót, a teljesítés volt a cél, nem a versenyzés. Ennek megfelelően a 210. hely körül végeztünk összetettben. A versenyközpontban minden reggel (és az iskolában is) kifüggesztették az aznapi szakasz pontos nyomvonalát, tized (!) Km-re pontosan jelölve a pályát és az út minőségét, illetve a szintet is.

Első nap csak nagyon óvatosan mentünk, mert még egyikünk sem indult többnapos versenyen. A rajt a többi naptól eltéréőn nem 10:00-kor, hanem 12:00-kor volt. Igyekeztünk nem szétszakadni és mindig bevártuk egymást. A pálya a magyar maratonokhoz képest sokkal technikásabb volt. A mászások többnyire kistányérosak, kövesek, gyökeresek, de nem volt ritka, hogy tolni kellett. Első nap még sok helyen volt sár, ezért én a Maxxis Medusa 1.8-as sárgumival indultam. Jól is jött, mert sok helyen csúszott felfelé, de a lefelékben is jó volt a stabilitás, amit a gumi nyújtott.

"Rendben megérkeztünk. Egy iskolában van a szállás, matracon alszunk. Az ellátás kiváló, van választék, minden finom. Ma vacsorára pld. palacsinta is volt és annyit ehettünk, amennyit csak bírtunk :-)

Tök jók a frissítő pontok, csak számunkra érthetetlen módon, mindig egy mászás kezdetéhez helyezik őket, ezért túl sokat nem célszerű falatozni. Sok finomság van, sütik is!!! Kedvencünk azonban a lédús, óriási méretű lénarancs. Ezeket negyedekbe vágták és az ízük fenomenális volt. Szinte nem is kellett más folyadékpótlásról gondoskodni, mert annyi volt bennük, hogy akár az is elég lehetett volna.

A pálya saras, kb mint szilvás, de sokkal technikásabb. Fenyőgyökerek kövek, patak átkelések stb..., de nagyon szép az erdő. Többnyire fenyves. Izgalmas részek is vannak bőven. Lefelék, kistényéros kiülős mászás, single trackek, szóval nagyon élvezzük :-)

Lengyel testvéreink, nagyon rendesek velünk, jól fogadtak minket és úgy érezzük, hogy külön odafigyelnek ránk :-) Bíznak benne, hogy jövőre többen is kedvet kapnak majd Magyarországról a részvételhez (mi vagyunk az első magyarok a versenyen!). Egyébként náluk 6-7 darab többnapos MTB verseny is van! (pld:  TransKarpatia)

Nem nagyon forszírozzuk a menést, mert 4 nap egymás után még mindenki számára tartogathat meglepetést. Talán majd az utolsó napot megnyomjuk. A mai első szakaszt gond nélkül vettük, igaz az átlagunk nem érte el a 12 Km/ó-át, de nem is fáradtunk el. A mai volt a legrövidebb szakasz: 40Km/1600m.
Holnap már hosszabb lesz: 68 Km/2600m és egész napra esőt mondanak, 12-13 fokos hőmérséklettel. Úgy gondoljuk, hogy ez jelentősen nem befolyásolhatja a pálya minőségét, hiszen most is sok a sár. A kihülésre és a táplálkozásra maximálisan odafigyelünk majd és megyünk a saját túra tempónkban. A mai tapasztalatok alapján kb 6 óra lesz a penzum."

A második és a harmadik nap voltak a hosszú szakaszok. A pálya annyiban változott, hogy kevésbé volt sáros, mert kisütött a nap és elkezdett felszáradni, de azért még így is sok helyen jól jött a sárgumi. Ezeken a szakaszon igazán szép helyeken mentünk, számos alkalom adódott a táj nyújtotta látvány élvezésére. A harmadik napon mentünk a legszebb helyeken. Volt benne a hely oldalában hosszan kígyózó single track-es szerpentin föl a hegycsúcson található sípályához és egy Ördög oldal nehézségű mászás is csak kb. 4x olyan hosszan.

Voltak fárasztó és már-már értelmetlennek tűnő tolások, amik olyannyira nem tetszettek, hogy annak néhány káromkodás közepette hangot is adtam. Nem tudom, hogy miért volt rájuk szükség. Biztosan nem lehetett az útvonalat másképp vezetni. Nem tudom, minden esetre én bringázni jobban szeretek :-) A végére tartogatták a meglepetést: az utolsó kilométereken a versenyközpont felett elterülő sípályán kellett lejönnünk, ami a saras, csúszós fűben igen izgalmas feladatnak bizonyult.

A negyedik nap is egy rövid ám emlékezetes szakasz volt. Rövidsége ellenére nem volt könnyű. Ismét meredek mászások, és a leghosszabb köves lefelé. Közben már azon kellett gondolkoznom, hogy meg kell állnom, mert nem bírom a kormányt és a féket tovább fogni. Még egy tolós mászás és begurulás a célba. A rajtvonal túl oldalán ellenőrzik, hogy mind a 4 napot végignyomtuk és már adják is a fekete színű Finisher pólót. Szép volt, megcsináltuk!

Összegzés

Érdekes hangulata van egy ilyen több napos versenynek. Feszes menetrend, nincs sok idő a lazulásra. Reggel 6:30 ébresztő, reggeli a kantinban, majd a bringák utolsó átnézése, öltözködés és irány a rajthoz. Napi szakasz teljesítése, beérkezés sárosan, bringamosás, technika ellenőrzése és felkészítése a következő szakaszra. 7-kor vacsora, kis séta a sarki étterembe, egy jó hideg habos sör legurítása a haverokkal és a napi élmények átbeszélése, majd napló írás és alvás. Reggel kezdődik minden előröl.
Emlékezetes és szép időszak ez, amikor csak azzal foglalkozol, amit szeretsz. Bringázás minden mennyiségben. Élvezed a gyönyörű tájat, a természetet, jókat eszel és alszol. Nekem ez volt a Beskidy MTB Trophy és még nincs vége, folyt. köv ...

Saját fényképek:

1. Szia! a transcarpatia linked hibás: http://transcarpatia.com/en.html ez működik.
    Jó volt olvasnia beszámolód. jövőre szerintem be is nevezek:)
    Esetleg tudnál segíteni, hogy találom meg a többi lengyel többnapost is?

2. Szia!
    Köszönöm az észrevételed :-D
    Javítottam a linket. Van ismerős, aki megy rá, ha megadod az email címed elküldöm neki, hogy felvegyétek a kapcsolatot...
    További infóim sajnos nincsenek.